Školní psycholog
Mgr. Bc. Lenka Mikesková, školní psycholožka
(PhDr. Monika Voleská, školní psycholožka, toho času na mateřské dovolené)
Budova A – školní poradenské pracoviště v přístavbě
nad tělocvičnou (od hlavního vchodu do budovy vás dovedou zelené šipky,
vchod je možný také ze zadní části budovy přes schodiště s výtahem) | |
---|---|
liché týdny: pondělí, úterý, středa sudé týdny: pondělí, úterý | 7:30 – 16:00 hodin |
Budova B - kancelář ZŘ (od hlavního vchodu do budovy vás dovedou červené šipky) | |
dočasně nedostupné | x |
v jiný termín po telefonické domluvě |
- telefon: 731 748 380
- e-mail: lenka.mikeskova@zsschsady.cz
Činnost školního psychologa na ZŠ Schulzovy sady
Činnost školního psychologa ve škole je samostatná poradenská činnost, která není přímou součástí vzdělávací činnosti školy. Jedná se o komplexní službu žákům, jejich rodičům a pedagogům, která vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, a z ročního plánu činnosti školního psychologa.
Psycholog může škole přinášet výhody, které jsou spojené s jeho činností. Je to odborník, který je přítomen přímo ve škole, zná tedy prostředí školy, její pracovníky i žáky. Je schopen řešit jednotlivé problémy přímo na místě a nemusí se k němu dlouze objednávat. Školní psycholog spolupracuje s pedagogickými pracovníky školy, ale také s pracovníky pedagogicko-psychologických poraden, speciálně pedagogických center a dalšími odborníky a samozřejmě se samotnými rodiči a žáky. Poskytuje tak komplexní přístup a může reagovat na konkrétní požadavky a potřeby u každého případu individuálně.
Aby bylo možné naplnit všechny cíle, musí se školní psycholog s chodem školy a jednotlivými třídami blíže seznámit. K tomu slouží především náslechové hodiny. Každý žák, učitel i rodič má možnost oslovit psychologa také individuálně.
S čím se můžete a školní psycholožku obrátit?
Žáci:
- Pokud se vám ve škole nedaří a nevíte si rady s tím, jak se zlepšit.
- Dostali jste se do problémů kvůli svému chování a nevíte, jak z toho ven.
- Chtěli byste poradit, jakou školu nebo jaké zaměření si vybrat po absolvování ZŠ.
- Když vám nevyhovují vztahy ve třídě a nerozumíte si se spolužáky nebo učiteli.
- Máte nějaké osobní problémy, se kterými potřebujete pomoc (rozvod rodičů, nemoc, strach, a podobně).
Rodiče (zákonní zástupci):
- Chcete konzultovat otázky týkající se výchovy a vzdělávání.
- Vaše dítě má výchovné problémy a vy nevíte, co s tím.
- Pokud se Vaší dceři nebo Vašemu synovi náhle zhoršil prospěch a Vy potřebujete vědět, co se děje a jak to napravit.
- Potřebujete pomoci s rodinnými problémy, které mají dopad na Vaše děti a jejich fungování ve škole.
Učitelé a vychovatelé:
- Pokud chcete konzultovat výukové problémy žáků a možnosti jejich nápravy.
- Když chcete pomoci s řešením výchovných problémů.
- Objeví-li se ve Vaší třídě šikana nebo když chcete zlepšit klima třídy.
- Máte pochybnosti o svém učebním stylu a chcete poradit s komunikací se žáky.
- Pokud chcete podpořit při řešení osobních problémů.
... a samozřejmě i v jakýchkoli jiných případech.
Všechny konzultace jsou důvěrné. Školní psycholog je vázán mlčenlivostí a Etickým kodexem školních psychologů. Veškeré informace a osobní údaje jsou uchovávány v souladu s nařízením (EU) 2016/679, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů (GDPR) a se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.
Pokud se rozhodnete to vyzkoušet:
Na začátku školní docházky jsou rodiče požádáni o udělení Generálního souhlasu s činností školního psychologa. Díky podepsání tohoto dokumentu může školní psycholog provádět základní činnosti se žáky (besedy, semináře, anonymní ankety, mapování klimatu třídy apod.) a poskytnout úvodní konzultaci nebo krizovou intervenci dítěti, které tuto pomoc samo vyhledá. Generální souhlas není v žádném případě souhlas rodičů s opakovanou individuální prací psychologa s žákem. K tomu je potřeba individuální informovaný souhlas, který rodiče dostanou v případě, že jejich dítě nebo oni sami mají zájem o individuální spolupráci.
V případě jakýchkoli dalších dotazů kontaktujte školní psycholožku PhDr. Moniku Voleskou.
Standardní činnosti školního psychologa
I. Diagnostika, depistáž:
- Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
- Depistáž žáků se specifickými poruchami učení a chování a žáků mimořádně nadaných.
- Zjišťování sociálního klimatu ve třídách.
- Screening, ankety, dotazníky ve škole.
- Péče o integrované žáky (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu, vedení).
- Individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení).
- Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce.
- Prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.).
- Kariérové poradenství u žáků.
- Techniky a hygiena učení (pro žáky).
- Skupinová a komunitní práce s žáky.
- Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
- Podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
- Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání.
- Konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí.
- Pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.
- Participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
- Metodická pomoc třídním učitelům.
- Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky (konzultace a metodické vedení).
- Účast na pracovních poradách školy.
- Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé).
- Koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními.
- Metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu.
- Besedy a osvěta (zákonným zástupcům).
- Prezentační a informační činnost.
- Participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole.