Ze školky do školy - díl 8. Myšlení
Jednoduché logické a myšlenkové operace a základní matematické pojmy.
Dítě by při nástupu do školy mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v základních matematických pojmech. Co to v praxi znamená? Že bude umět počítat na prstech a vyjmenovat číselnou řadu do 5 nebo 10. Dokáže porovnávat, rozumí pojmům stejně, méně a více. Dovede řadit podle velikosti a poznat největší a nejmenší věc. Zvládne třídění do skupin podle tvaru, barvy velikosti, délky nebo váhy. Umí řešit jednoduché hádanky, slovní příklady, rébusy a labyrinty.
Jak v domácím prostředí rozvíjet tuto oblast?
- Zahrajte si domino. Ale ne obrázkové, to klasické, s tečkami. Trénujte u toho počítání teček a jejich porovnávání. Pokud ho doma nemáte, můžete si ho vyrobit z kartónu nebo čtvrtky a puntíky domalovat fixem.
- Počítejte knoflíky, třiďte je podle barev, porovnávejte počty v jednotlivých skupinách.
- Na procházce se ptejte, u kterého chodníku stojí více aut, který strom je větší, který kamínek těžší.
- Nechte dítě srovnat plyšáky podle velikosti. Ptejte se, který z nich je nejmenší/největší. Porovnávejte různé délky stuh, provázků nebo navlečených korálků.
- Pracujte se stavebnicemi, počítejte kostky, stavte různě velké věže.
- Pusťte si videa od opičáka Monkeyho o třídění a tvarech nebo o porovnávání, množství a řazení.
Využijte také nášpracovní list Myšlení.
- Dávejte dítěti hádanky, luštěte věku přiměřené rébusy a labyrinty. Inspirovat se můžete některými ze souboru rébusů od hl. města Prahy, například bludištěm s kopretinou nebo kde bydlí které zvířátko.
Na ZŠ Schulzovy sady využíváme nejrůznější logické úlohy při práci v daltonských blocích. Žákům 5. tříd je nabízen volitelný předmět Cvičení z matematiky. Na celém druhém stupni je pro nově nastupující 6. třídy navýšená dotace jednotně na 5 hodin matematiky, z toho jedna vyučovací hodina je půlená, aby byla zajištěna zvýšená individualizace výuky pro žáky nadané i pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami.
Další díl seriálu se bude věnovat tématu Paměť.
Eliška Tauchmanová, školní speciální pedagog
&
Monika Voleská, školní psycholog
Základní školy Schulzovy sady
Dvůr Králové nad Labem