Ze školky do školy - díl 6. Vnímání

1trida2

Jakou barvu má naše auto? Je den nebo noc? Slyšíš, jak zpívají ptáčci? Co je položené na stole? S odpověďmi na všechny tyhle otázky nám denně pomáhá naše vnímání. A je také nezbytné pro správné osvojování učiva dětmi ve škole.

Nastupující prvňáčci by měli znát barvy, poznat velikosti a tvary. Potřebují rozlišit rytmus, odlišovat jednotlivé hlásky a slabiky a umět převyprávět vyslechnutý příběh. Nezbytná je znalost pojmů jako je nahoře/dole, vlevo/vpravo, vpředu/vzadu, první/poslední, před/za/uprostřed. A zapomenout nemůžeme ani na orientaci v čase (ráno/odpoledne/večer, dny v týdnu, roční období).

Jak tuhle oblast doma trénovat?

  • Hledejte na procházce věci různých barev nebo tvarů. Zahrajte si hru Čáp ztratil čepičku.
    Pusťte si
    video od Monkeyho o zrakovém vnímání.



    Skládejte puzzle. Hledejte rozdíly na dvou podobných obrázcích.
    Stáhněte si pracovní list (níže), který jsme pro vás připravili, a využijte první stránku.
  • Učte se s dětmi básničky, rozpočítadla a rýmy. Vytleskávejte slova. Hrajte si se slovíčky a slabikami. Jakou hláskou začíná slovo máma? Co slyšíš na konci slova pes?
    Při vaření můžete dítěti říkat dvojice slov a nechat ho určovat, jestli jsou jiná nebo stejná.
    Jako inspiraci můžete využít dvě videa od Monkeyho – o sluchové
    diferenciaci a analýze a syntéze.





  • Při vycházkách se dítěte ptejte, co kde vidí, veďte ho k popisu umístění.
    Využít můžete nejrůznějších obrázků
    druhé strany našeho pracovního listu.
    Řaďte doma hračky a povídejte si o tom, která je první/poslední. Nechte si přinést věc, která je v poličce úplně vlevo.
    Podívejte se na video s Monkeym o
    prostorovém vnímání.



  • Povídejte si o střídání ročních období.
    Využijte obrázkové knížky, například nádherně ilustrovaný
    Rok v lese.
    Kdy se pouští drak, kdy sáňkuje nebo plave v rybníce? Sledujte, co je za den v týdnu. Říkejte dítěti, co se dělá ráno/odpoledne/večer. Řaďte obrázky, jak jdou za sebou, aby daly dohromady příběh.
    K tomu můžete
    zhlédnout Monkeyho video o vnímání času.
    Skvěle poslouží také poslední strana našeho pracovního listu.



Tyto oblasti rozvíjíme s dětmi i po nástupu do školy. Na ZŠ Schulzovy sady jim nabízíme například Sboráček - pěvecký kroužek, který jste mohli vidět na spoustě veřejných vystoupeních.

Příště se můžete těšit na téma sociální zralost.

Eliška Tauchmanová, školní speciální pedagog
&
Monika Voleská, školní psycholog

Základní školy Schulzovy sady
Dvůr Králové nad Labem


Vytvořeno 10.2.2022 1:17:00 | přečteno 74x | Ing. David Sedláček