Ze školky do školy - díl 5. Jemná motorika

Nastupující prvňáčci by měli zvládat správně držet psací náčiní, umět modelovat a stavět ze stavebnic, ale také rozlišovat pravou a levou stranu. Dostatečně rozvinutá jemná motorika pomůže dětem v osvojování písma.

Při kreslení by dítě mělo vyvíjet přiměřený tlak na podložku a vést plynulé, cíleně vedené čáry. Před kreslením nebo psaním je důležité se rozcvičit. Třeba uvolňovacími cviky z plavání s oblíbeným opičákem Monkeym.


Jakými aktivitami podpořit rozvoj jemné motoriky?

  • Navlékejte korálky, knoflíky nebo těstoviny. Pořídit si můžete i některou provlékací hru. Nebo prostě jen udělat dírky do tvrdého kartonu a přidat k tomu šňůrku. Zapínání patentů a zipů na oblečení k tomu také patří.
  • Skládejte ze stavebnic a postupně zmenšujte kostičky. Pořiďte si modelínu nebo magický tekutý písek a tvořte. Na jaře můžete děti vyhnat na zahradu, aby něco postavily z bláta, klacíků a mechu.
  • Prstíčky procvičíte také vytrháváním různých tvarů z papíru, jeho skládáním, lepením a stříháním. Kreslete, malujte. Pastelkami, vodovkami, ale i prstovými barvami. Pastelky a tužky Vám doporučujeme v trojhranném provedení, alespoň 10 cm dlouhé a s kvalitní tuhou, aby dítě nemuselo příliš na papír tlačit.
  • Projděte si informace ke správnému úchopu tužky:
  • Nechte si pomoct s domácími pracemi - hnětením těsta, vykrajováním, věšením prádla. Můžete nechat svou ratolest zamykat a odemykat, ale také otáčet stránky při večerním čtení.

Získané dovednosti uplatní malí školáci nejen při výuce psaní, ale třeba také při výtvarné výchově a pracovních činnostech. Na ZŠ Schulzovy sady ještě při nejrůznějším tvoření ve školní družině, při vánočních dílnách prvního stupně nebo třeba v kroužku keramiky.

V následujícím díle se budeme věnovat tématu vnímání.

Eliška Tauchmanová, školní speciální pedagog
&
Monika Voleská, školní psycholog

Základní školy Schulzovy sady
Dvůr Králové nad Labem

Vytvořeno 2.2.2022 23:53:57 | přečteno 380x | Ing. David Sedláček