Ze školky do školy - díl 3. Samostatnost

Nástup do školy vyžaduje, aby bylo dítě schopné se o sebe postarat.

Nástup do školy vyžaduje, aby bylo dítě schopné se o sebe postarat. Aby se umělo obléct, zavázat si boty, zapnout zip nebo knoflíky, nasadit čepici a rukavice. Je důležité, aby žáček poznal své oblečení, pomůcky a hračky. Aby si pamatoval, v jaké bundě ráno přišel do školy a jakou měl čepici.

Nezbytně nutné jsou hygienické návyky. Mytí rukou, použití toalety, ale také kapesníku. Při stolování by prvňák již měl ovládat použití příboru, měl by zvládnout nakrájet si maso nožem a vědět, k čemu se používá ubrousek. Uklizení talíře nebo krabičky po jídle k tomu rovněž patří.

Dítě by mělo být také citově samostatné. To znamená, že by mělo vydržet být během vyučování bez rodičů. Mělo by být schopné kontrolovat a řídit své chování. Hodit se bude také dovednost říct, co si myslí, s čím souhlasí a nesouhlasí. Nezbytné je dodržování dohodnutých pravidel.

Jak na to?

  • Dávejte svou dceru/svého syna na hlídání k babičce a dědečkovi nebo třeba k tetě. Navozujte situace, kdy si bude muset poradit bez Vás.
  • Trénujte oblékání a svlékání. Dítěti nepomáhejte, ale ukazujte mu, jak na to. Zavazujte společně tkaničky nejen na botách. Nechte syna/dceru udělat mašličku třeba na dárku pro sourozence. Udělat si můžete i tkaničkovou dráhu a zavazovat všechny rozvázané boty, které doma máte. Z kartonu si můžete vystřihnout “trénovací” botičku, pak už stačí jen tkanička. Na internetu najdete také spoustu básniček ke zpestření učení.
  • Zapojte dítě do úklidu. Nechte ho posbírat předměty a uklidit je na určené místo. Srovnání hraček v pokojíčku by mělo být samozřejmostí.


Pamatujte, že nejsilnějším výchovným nástrojem je nápodoba. Chovejte se tak, jak chcete mít vychované své děti. :-)

Všechny tyto dovednosti a schopnosti prvňákům zjednoduší pobyt od prvního dne ve škole. Rozhodně se jim budou hodit i na adaptačním výletě, na který v září vyrazí s paní učitelkou.

V příštím díle se můžete těšit na témajazyk a řeč.

Eliška Tauchmanová, školní speciální pedagog
&
Monika Voleská, školní psycholog

Základní školy Schulzovy sady
Dvůr Králové nad Labem


Vytvořeno 20.1.2022 9:54:53 - aktualizováno 20.1.2022 12:42:16 | přečteno 71x | Ing. David Sedláček